Techniek


De wissel

  1. De wissel begin je door het gewicht van je standbeen naar je hak te verplaatsen.
  2. Draai vervolgens je voet van het standbeen iets naar buiten.
  3. Plaats dan je andere voet ook op het plankje.
  4. Draai nu je voet van het standbeen verder door, tot deze van het plankje schuift en draai tegelijkertijd je andere voet door tot deze volledig op het plankje staat.

Foot1234

Wissel regelmatig van been. Het standbeen raakt redelijk snel verzuurd. Er wordt aangeraden om na ongeveer 10 passen te wisselen.
Aan het begin zal wisselen nog wat lastig gaan, maar na even oefenen wordt dit een automatisme.

De slag
Het is belangrijk om je slag ontspannen te houden. Probeer in de zwaai naar voren je knie iets op te trekken en je onderbeen ontspannen naar beneden te laten hangen. Zet vervolgens vlak naast je plankje af. Zorg ervoor dat bij de achterzwaai je been niet te ver naar achteren door zwaait en dat je been zo recht mogelijk blijft.

Plankhoogte
Op veel steps kun je de hoogte van de plank instellen. Een hoge plank heeft als voordeel dat je de grond niet zo snel raakt als je over hobbels of drempels rijdt. Nadeel van een hoge plank is dat je verder door je knie moet zakken om goed af te kunnen zetten. Dit kost meer energie.
Een lage plank heeft als voordeel dat je dichter bij de grond staat, waardoor het afzetten minder energie kost. Het nadeel is dat je met een lage plank makkelijk aan de grond komt bij hobbels of drempels.

Filmpjes
Binnenkort zullen hier filmpjes verschijnen die de techniek verduidelijken.