Tips voor steppen in de kou

De temperaturen gaan deze maanden flink dalen en komen steeds dichter bij het vriespunt te liggen. Maar dat betekent uiteraard niet dat je de step maar in de schuur laat staan. Met deze tips blijf je namelijk heerlijk warm en rijd je steeds je wekelijkse ritjes.

1 draag je kleding in dunne laagjes. Tussen de laagjes moet het luchtig blijven. Dat isoleert, houdt je dus warm en voert het vocht af.

2 als je koude voeten, handen of hoofd krijgt, trek je thermo sokken aan, dikkere handschoenen en zet een muts op. Dunne sportmutsen passen prima onder de helm.

3 bij temperaturen onder 5 à 10 graden celsius wordt het verstandig om een lange onderbroek te dragen. Je benen blijven zodoende warmer en dat sport beter. Rond het vriespunt kan je ook een thermoshirt aantrekken. Probeer even uit of dat niet te warm voor je wordt.

4 blijf ook drinken en eten onderweg. Het is niet zo makkelijk om koud water te drinken uit je bidon. Misschien is een thermobidom handig om water / sportdrank warmer te houden.

5 rijd kortere rondjes dan je normaal doet bij warmer weer. Zo blijf je dicht bij huis en kun je eerder stoppen als het niet meer lukt. Door het rondje meermaals te rijden, maak je toch kilometers.

6 vergis je niet in de gevoelstemperatuur. Bij een sterke wind voelt het nog kouder aan dan de thermometer aangeeft. Kleed je hierop aan. Misschien is een doek voor je neus dan fijn en zet een skibril op om je ogen te beschermen.