Geschiedenis van de NAF

Vanaf 1970 komen de serieuze sportieve stepevenementen jaarlijks terug. Daarvoor werd ook sportief gestept maar competitiewedstrijden reed men toen nog niet. De eerste steptocht rond het IJsselmeer bijvoorbeeld stamt uit 1954.
In de jaren dertig monteerde men luchtbanden op de steps. Toen wilde je niet meer op die rottige houten wielen gezien worden. Je reed nog wel over zand en grindwegen want asfalt was er nog niet. De mensen gebruikten de step als een serieus vervoermiddel en niet om ermee te touren of te sporten.

De gouden steptijd
De periode van 1975 tot 1990 was echt een bloeimoment voor de stepsport in Nederland. Meerdere actieve teams verpreidden zich over het land en startten een stepcompetitie. Dit resulteerde in de oprichting van de Nederlandse Autoped Federatie op 10 april 1987 te Maastricht.
De eerste bestuursleden waren: Voorzitter Pieter Cornelis Coeman (toen wonende te Sneek), Secretaris Sjouke Talman (wonende te Bolsward) en penningmeester Petrus Maria Scholte (wonende te Sijbekarspel)
De mensen die de NAF akte lieten opschrijven bij de notaris waren: Marcel Michiel Hilwig (toen student te Maastricht) en Sandra Goluke (toen studente te Maastricht).

De jaren 90
De tijd 1991 – 2000 kenmerken we als een serieus ‘dipje’. Het ledenaantal bereikte het dieptepunt van 31 en op het nippertje werd besloten dat NAF toch maar niet op te heffen. Stepteam Kamperzeedijk heeft de NAF-kar een decennia lang voortgetrokken tot aan de 21e eeuw. Zij hadden als enige club in die periode nog jong volk in huis. De komst van de internationale contacten, de vrije wielmaat en de vele soorten aan fabriekssteps luidde voorzichtig aan een betere periode in.

Wielmaat
Tot en met 1997 werd een vaste wielmaat voorgeschreven in de wedstrijden. Dat kwam uit de tijd dat iedereen een eigen step bouwde met de kenmerkende 12” wielen. Maar in europa zag men dat anders: er werd een groot fietswiel in de voorvork gezet. Bij europeese wedstrijden gaf dat wel een mooi gezicht. De Finnen en Duitsers keken er in ieder geval wel raar op van die Nederlanders. De buitenlanders reden al op ‘grote’ steps en dat werd de nieuwe standaard. Dus in de ledenvergadering van dat jaar werd besloten de vaste wielmaat los te laten.

Internationaal
De NAF fungeerde van 1997 tot ca. 2001 als een soort ‘autoped contactbrug’ tussen buitenlandse steporganisaties en individuele steppers. Dit kwam vooral doordat Nederland op dat moment één van de weinige landen was in de wereld met een officiële stepbond. De NAF had al vroeg een eigen website met engelse pagina’s. Deze brugfunctie voor de internationale stepsport is inmiddels overgenomen door de IKSA (International Kicksled and Scooter Assocation) waarin toen veel Naffers actief betrokken waren.

Stepslee
De stepslee is ook sinds 1997 in het NAF takenprogramma opgenomen. We zijn eigenlijk aangestoken met het stepslee-virus van onze stepslee collega’s in Finland. Sindsdien is er lange tijd een stepsleecommissie actief geweest in de NAF. Deze zag toe op de promotie van de stepslee en organiseerde de wedstrijden wanneer de vorst het land regeert. Bleef de vorst in eigen land uit dan organiseerde de commissie een reis naar Oostenrijk of Finland voor het nodige ijsplezier.

De nieuwe eeuw
De stepsport gaat goed in de eerste vijftien jaren van de 21ste eeuw. Jaarlijks is er een kickbikecup met rond de negen wedstrijden. De aantallen deelnemers stijgt en daalt jaarlijks maar zit toch rond de honderd mensen. Af en toe is er een europees kampioenschap, afgewisselt met een wereldevenement.
De toursport zat eveneens in de lift in de genoemde periode. Getallen worden niet bijgehouden dus het is niet te zeggen hoeveel mensen er minstens één tocht per jaar op de step staan. De schattingen reiken van meerdere duizenden tot bijna tienduizend. De NAF houdt contact met andere bonden zoals die van de skeelers. Dat resulteerde in het openstellen van allerlei tourtochten voor de steppers.